Al-Israa:36

Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semuanya akan diminta pertanggungjawabannya

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ

"In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful"



Tuesday 27 September 2016

Harimau

Harimau termasuk ke dalam kelas mamalia. Harimau adalah hewan pemakan daging atau disebut juga karnivora. Harimau adalah jenis kucing terbesar dari spesiesnya, bahkan lebih besar dari singa. Harimau juga adalah kucing tercepat kedua, setelah cheetah dalam berlari. Harimau biasanya memburu mangsa yang agak besar seperti rusa, kijang, babi atau kancil.

Harimau dikenal sebagai kucing terbesar, harimau berukuran seperti singa tapi sedikit lebih berat. Pada umumnya harimau jantan memiliki berat antara 180 dan 320 kg. Harimau betina berbobot antara 120 dan 180 kg. Panjang jantan antara 2,6 dan 3, 3 meter, sedangkan betina antara 2,3 dan 2,75 meter. Diantara subspecies yang masih hidup, harimau sumatera adalah harimau dengan ukuran yang paling kecil dan harimau Siberia adalah yang paling besar.

Loreng pada kebanyakan harimau bervariasi dari coklat ke hitam. Hampir semua harimau memiliki lebih dari 100 loreng. Pola loreng unik setiap harimau dapat digunakan untuk membedakan satu sama lain. Fungsi dari loreng sepertinya adalah untuk kamuflase, untuk menyembunyikan mereka dari musuh.

Subspecies harimau yang sampai sekarang masih hidup adalah, harimau indocina yang hidup di kawasan hujan hutan dan padang rumput di Malaysia, kamboja, cina, laos, mynmar, Thailand dan Vietnam.

Harimau benggala yang hidup di kawasan hutan hujan dan padang rumput di Bangladesh, Bhutan, cina, india, dan Nepal.

Harimau cina selatan yang hidup di kawasan hutan hujan dan padang rumput di Cina.

Harimau Siberia yang berhabitat di kawasan hutan hujan dan padang rumput di Cina, Korea Utara, dan Rusia.

Harimau sumatera, habitatnya hanya di kepulauan sumatera Indonesia.


Harimau Malaya, berhabitat hanya di semenanjung Malaysia. 

No comments:

Post a Comment